
Õppused paberil, kaos põllul, kus on elanikkonnakaitse kultuur?
Ühel augustikuu varahommikul alla kukkunud ja plahvatanud drooni järelkajas jäi kõlama nii mõnigi piinlik seik. Drooni alla kukkumisele reageerinud jõustruktuure (küll alles pärast tubli põllumehe kõnet) oli üksjagu, ent põhimõtteliselt unustati omavalitsust ning elanikke juhtunust teavitada. Või ei peetud seda vajalikuks.
Mõlemal juhul tekib küsimus omavalitsuste ja kogukondade rollist kriisijuhtimises. Ühelt poolt antakse omavalitsustele kriisivalmiduse ülesandeid aina juurde. Üksteise järel toimuvad ka peamiselt nii laua- kui väliõppused, kus koostööd harjutatakse. Ometigi selgub, et see läbi harjutatud mitmetasandiline koostöö ei toimi sõna otseses mõttes põllu peal, kus realiseeruvad realistlikud stsenaariumid. See osutab, et puudub sügavam elanikkonnakaitse kultuur, mis oleks sisseharjunud ning töötaks nii-öelda lihasmälu peal.
Milleks kaasata omavalitsust?
Kuniks omavalitsust isegi ei teavitata juhtunust, ei ole võimalik rääkida toimivast laiapindsest elanikkonnakaitsest. Viimane eksisteerib vaid siis, kui on toimiv mitmetasandiline koostöö. Eesti kriisijuhtimises ei tohi kujuneda olukord, kus omavalitsustelt osatakse vaid nõuda, ent reaalses kriisiolukorras nähakse neid pehmelt öeldes mõttetu osapoolena. Või, mis veel hullem – neid lihtsalt ei usaldata olulist infot hoidma.
Omavalitsuse hilisest kaasamisest on väga kahju, sest see on võtnud sealsetelt vastutavatelt ametnikelt ja ka kogukonnalt võimaluse õppida reaaltingimustes, kuidas tulla olukorraga toime. Tagantjärele võib ju läbi mõelda, mida omavalitsus oleks teinud, ent sellest on eemaldatud pinge ja stress, mis aitaks näha, kuidas süsteem toimib survekambris, reaalelulistes tingimustes.
Tuleb rääkida ka üksikisiku rollist juhtumis. Elanikkonnakaitse kultuuri osaks on ka see, et iga inimene teavitab pommi või plahvatuse kahtlusest ametivõimudele. Seda eelkõige helistades häirekeskusesse. Tänu ajakirjanike tööle on selgunud, et mitmed kohalikud elanikud arvasid, et pomm plahvatas või isegi, et sõda algas.2 Ometigi – mitte keegi ei helistanud neist varahommikustest plahvatuse kuuljatest häirekeskusesse. Teavitamata jätmine tekitab küsimusi peaasjalikult selles osas, kas riigi kommunikatsioon droonide Eestisse kukkumise võimalikkusest ja õigest tegutsemisjuhisest sellisel puhul on jäänud hiljaks? On palju räägitud sõjahirmu leevendamise vajalikkusest ja et riik ilmaasja inimesi ei hirmutaks,3 ent praktilised oskused – plahvatuse kahtluse korral helistada häirekeskusesse – on jäänud veenvalt edasi andmata.
Elanikkonnakaitse kultuuri osa on ka erinevatest ohtudest realistlikult rääkimine ja õpetamine, mida teatud olukordades teha. Eriti olukorras, kus regioonis käib aastaid droonisõda. Inimesed peavad teadma, et kui meie kõrval on riik, mis kasutab teise riigi vastu iga päev kõikvõimalikke lõhkeseadeldisi, siis on elementaarne, et haritakse elanikkonda selliste ohtudega toime tulema. Kuna riigi kommunikatsioon on seni öelnud, et sisuliselt on võimatu, et siia mõni droon satub – piltikult öeldes iga põõsas laseb juba esimesest sentimeetrist – siis inimene ei usugi, et see droonioht on üldse reaalne ning ei mõtle ka eelnevalt läbi tegevuskava. Sestap ka isik ei teavita, sest seda ei saa juhtuda. Siinkohal pole süüdi inimene, vaid puudulik kommunikatsioon.
Pole drooni, pole probleemi?
Selles juhtumis ei kaldunud trajektoorilt kõrvale vaid droon, vaid ka kriisijuhtimine sellest, mida on aastaid harjutatud – eelkõige mitmetasandilisust, kaasamist. Droonijuhtum toob taaskord esile siseturvalise valdkonna süsteemi puudujäägid. See on probleem, mis vajab lahendust, sest kaasaegses sõjalises kriisis on sellised juhtumid sagedased. Mõistagi ei saa igale juhtumile sõjaolukorras suurte jõududega reageerida – ja pole ehk vajagi. Küll aga peab elanikkond teadma, mida vastavas olukorras teha, kas teha; omavalitsus peab teadma, mida öelda inimestele, et vältida suuremat kahju.
Võib ju mõelda, et teavitada tuleb alles siis kui on reaalne oht, ent oodake. Selleks on vaja esmalt ju ohust teada saada. Kuidas saaks seegi toimida puuduva radarivõrgustiku tingimustes? Nagu tango tantsimiseks on ka ohuteavituseks vaja kahte osapoolt – ohtu, mida on märgatud ja teavitajat. Jätkuvalt on nokk kinni, saba lahti. Pealegi – mis oleks saanud siis, kui vald oleks ise drooni avastanud esimesena ja sellest ise teavitanud kuskil sotsiaalmeedias? Kui juhiseid pole, pole ka miski välistatud.
Selgete juhiste puudumine on üks peamisi tõkkeid kriisiga toimetulekul – eriti siis, kui siseturvalisuse ressursid on napid.
Paratamatult tuleb kriisi alguses kohalikel inimestel mõnda aega oma jõududega hakkama saada, kuid ilma arusaadavate juhiste ja juurdunud elanikkonnakaitse kultuurita pole see realistlik. Seetõttu on juhendite ja oskuste süsteemne arendamine vältimatu, eriti niigi õhukeseks kärbitud siseturvalisuse valdkonnas, kus eesliinitöötajate palka, lubadusi ja läbirääkimisi saadab järjekindlus4 ja sõnnikulõhn.
Nii olematu raha kui kultuur elanikkonnakaitses on tagajärg valdkonna jätkuvale alaväärtustamisele – seda nähakse rakettide ostmise kõrval endiselt pehmode mängumaana. Olgu siinkohal hoiatavaks ennustuseks see, et tõsise kriisi korral tunnevad elanikkonnakaitse puudumist kõik, kellel ei ole võimalust kõrge riigiametniku kombel oma pere Brüsselise või kuhugi mujale ära saata.3 Ja see hakkab valusalt sööma reitingut, kaitsevõimet ja üleüldist moraali.
× Hannes Nageli arvamuslugu on varasemalt ilmunud 29. augustil 2025 Eesti Päevalehe veebiportaalis. Foto: ründedroon õhus (Kriisiuuringute Keskus, 2025).
Kasutatud allikad:
1 Viita-Neuhaus, A. 2025. Kohalikku omavalitsust ründedrooni juhtumist ei teavitatud. Postimees, 26.08.2025.
2 Muraveiski, K. 2025. SELGITAJA | Kuidas pääses ohtlik ründedroon üle Eesti piiri ning miks PPA ega kaitsevägi seda ei märganud. Delfi, 26.08.2025.
3 Epner, E. ja Tamme, S. 2025. Saatanlik lõks. Kuidas kujunes sõnum, et Eesti on järgmine. Eesti Ekspress,25.08.2025.
4 Lomp, L.-E. 2025. RESi tuliseim arutelu tuleb palkade üle läbi rääkides. Postimees, 25.08.2025.
Jaga postitust: